Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Nie będzie przystanku kolejowego Naramowice Wschodnie/Rubież

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Nie będzie przystanku kolejowego Naramowice Wschodnie/Rubież
fot. JRMiejsce potencjalnego przystanku kolejowego Rubież
PKP PLK nie zbuduje na razie nowego przystanku kolejowego na wschodnich Naramowicach. Miasto Poznań chciało, żeby punkt obsługi podróżnych powstał w ramach modernizacji "kolejowego ringu", podobnie jak szereg innych przystanków. Rubież wciąż poczeka więc na jakikolwiek transport publiczny.

PKP PLK prowadzą aktualnie modernizację i przebudowę torów Towarowej Obwodnicy Poznania wraz z dostosowaniem tej trasy do obsługi pociągów pasażerskich. Będzie to możliwe poprzez budowę lub odbudowę kilku przystanków na różnych odcinkach tworzących “kolejowy ring” wokół stolicy Wielkopolski.

I tak, w ramach zadania zostaną przygotowane następujące punkty obsługi podróżnych - Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Swarzędz Nowa Wieś, Poznań Kobylepole oraz Poznań Franowo. Wraz z budową brakującej łącznicy pomiędzy linią nr 354 a linią nr 395 na granicy Poznania i Suchego Lasu ma to pozwolić na uruchamianie pociągów jeżdżących w koło miasta. Jak na razie nie znamy jednak jeszcze szczegółów planowanej obsługi “ringu” - jak wynika z naszych informacji rozmowy na ten temat trwają, a do samego tematu wrócimy.



mat. PKP PLK

Z relacjami pociągów powiązane jest także dowiązanie ich kursowania do komunikacji miejskiej - tramwajowej i autobusowej, tutaj najważniejsze będą “węzły przesiadkowe” na Piątkowie, w rejonie pętli tramwajowej osiedle Sobieskiego oraz na Franowie, przy pętli o tej samej nazwie. Oba planowane miejsca przesiadek, wraz z ich planami, szeroko opisywaliśmy już na naszych łamach.

Nowy przystanek obsłużyłby zabudowę wielorodzinną

Poza integracją z komunikacją miejską istotne będzie też to, gdzie zatrzymają się pociągi pasażerskie. W kilku przypadkach potencjał przystankowy nie wydaje się na razie zbyt wielki - Poznań Kobylepole czy Poznań Zieliniec, natomiast są też miejsca, zwłaszcza jedno, gdzie przystanku po prostu zabrakło. Chodzi oczywiście o bardzo szybko rozrastające się wschodnie Naramowice, rejon tzw. Rubieży.

PKP PLK nie zaplanowały w tym miejscu przystanku pasażerskiego i to mimo tego, że w bezpośredniej bliskości torów mieszka już, lub wkrótce będzie mieszkać kilka tysięcy osób, które jak na razie nie mają dostępu do praktycznie żadnego środka transportu publicznego - na osiedle nie docierają linie autobusowe, o tramwaju nie wspominając.

Oczywiście ZTM Poznań planuje tu niedługo uruchomienie nowej linii autobusowej, a perspektywie kilku lat także budowę pętli autobusowej Karpia, natomiast nie rozwiąże to wszystkich bolączek komunikacyjnych tego rejonu Poznania. Warto docenić, że miasto chce priorytetyzować budowę tramwaju na Rubież kosztem trasy w rejon domków jednorodzinnych na Umultowie, natomiast jego realizacja i tak jest bardzo odległa w czasie.

Z kolei budowa przystanku kolejowego, który oczywiście pełniłby inną rolę niż autobus czy tramwaj, mogłaby być receptą na niektóre potrzeby komunikacyjne mieszkańców wschodnich Naramowic, zapewniając np. stosunkowo szybki dojazd np. na stację Poznań Główny, szybszy niż innymi środkami transportu.

Rubież na razie bez przystanku. Pozostaje jedynie... rezerwa

Wspominamy o tym przystanku nie bez przyczyny. W ramach inwestycji PKP PLK powstaną bowiem przystanki, których potencjał pasażerski będzie bardzo niski, natomiast punkt, który mógłby obsługiwać sporą liczbę podróżnych jak na razie… nie będzie realizowany, o czym mówi Radosław Śledziński z PKP PLK.

– Obecnie nie planujemy budowy dodatkowego przystanku na poznańskich Naramowicach. W okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha (Naramowice Wschodnie) zabezpieczyliśmy jednakże przestrzeń pod ewentualną budowę nowych peronów. W przyszłości nie wykluczamy zatem powstania przystanku kolejowego w tym miejscu – wskazuje Śledziński.

Na potencjał tego przystanku wskazało też samo miasto, które w sierpniu ubiegłego roku zwróciło się do PKP PLK z prośbą o rozważenie jego budowy.

– W odpowiedzi z 19 września 2024 r. otrzymaliśmy informację, że w okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha, czyli Naramowice Wschodnie, w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania” została zabezpieczona szerokość istniejącego terenu kolejowego na około 35 m, co umożliwia perspektywiczną budowę peronów. Dojście do peronu zlokalizowanego od strony Warty może być zapewnione pod wiaduktem kolejowym w km 7,397 LK395, który będzie remontowany w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. Spółka poinformowała, że obecnie w jej planach inwestycyjnych nie planuje się budowy nowego przystanku we wskazanej lokalizacji, natomiast nie wyklucza się ujęcia go w przyszłej perspektywie finansowej po przeanalizowaniu zasadności jego budowy – mówi nam Agnieszka Górczewska, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.

Górczewska dodała, że miasto jest otwarte na dalsze dyskusje i rozmowy z PKP PLK w tym temacie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5